Metoda My Backpack vznikla jako podpůrný nástroj pro práci v oblasti
náhradní rodinné péče. Metoda pomáhá sociálním pracovníkům,
poručníkům a pěstounům mluvit s dětmi o těžkých tématech, jakými
jsou například okolnosti a důvody jejich odchodu z původní rodiny do
rodiny nové.
Metoda My Backpack pomáhá dítěti zpětně zpracovat okolnosti přechodu
z jeho původní rodiny do pěstounské péče, do osvojení nebo do péče ústavní. Je vytvořena
pro děti, které jsou již stabilizované v nové životní situaci –
v pěstounské péči nebo v jiné formě náhradní rodinné péče. Není
tedy vhodná pro práci s dětmi v pěstounské péči na přechodnou dobu nebo
v jiné aktuálně krizové situaci.
Metoda se zaměřuje především na důvody a okolnosti vlastního procesu
přemístění dítěte. Dospělí s dětmi o těchto událostech jen zřídkakdy
skutečně mluví, a to je také důvod, proč jim děti často dobře nerozumí.
Příběh My Backpack nabízí dětem strukturu, díky které mohou o svém
příchodu do náhradní rodiny mluvit mnohem otevřeněji a mohou vše lépe
zpracovat a přijmout. Metoda pomáhá dospělým
pochopit, jak děti události kolem přemístění prožívaly, potvrdit a
přijmout jejich chování v té době a skutečně naslouchat jejich potřebám.
Je to metoda vyvinutá ve spolupráci s dětmi a pro děti, dětem i dospělým
se líbí a mají z práce s ní radost.
Je to metoda, která zohledňuje vnímání a prožívání dětí a rozumí jim.
Základem práce s metodou je příběh káčátka, které musí odejít z původní
rodiny do rodiny nové. Animovaný příběh, který dětem pomáhá káčátko a
jeho situaci pochopit a vžít se do ní, začíná ve chvíli, kdy si káčátko
balí batůžek a stěhuje se do domu, ve kterém bydlí pejskové. Každé dítě
získává své vlastní káčátko – maňáska, které se stává jeho kamarádem
s vlastním jménem a příběhem. Při následné individuální práci s dítětem
a interaktivním počítačovým programem dítě vytváří s pomocí
dospělého příběh o putování svého vlastního káčátka. Program
umožňuje příběh vytisknout do podoby knížky, kterou si dítě podle svých
přání dále vybarvuje a dotváří. Knížka dítě doprovází jeho dalším
životem a stává se významným, zároveň přímo dítětem vytvořeným,
materiálem pro práci s jeho životním příběhem a jeho minulostí. Vytvoření uceleného životného příběhu
dítěte je důležité pro rozvoj jeho identity, napomáhá k jeho zakotvení
v životě a k vytváření uspokojivých mezilidských vztahů.